Spotkanie z seniorami
Chorzowscy policjanci spotkali się z seniorami w domu opieki Honorata. Rozmawiali na tematy związane z bezpieczeństwem oraz oszustw na „legendę”. W spotkaniu wziął również udział przedstawiciel Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Chorzowscy policjanci stale spotykają się z mieszkańcami Chorzowa, aby podnosić ich świadomości na temat czyhających zagrożeń. Tym razem mundurowi wzięli udział w spotkaniu, które odbyło się w domu opieki Honorata przy ulicy Głównej w Chorzowie.
Na początku spotkania głos zabrała przedstawicielka chorzowskiego oddziału ZUS — Pani Barbara Muc. W swoim wystąpieniu przedstawiła założenia akcji „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”. Wyjaśniła seniorom korzyści płynące z posiadania konta w banku.
Drugą część spotkania poprowadzili policjanci chorzowskiej komendy. Sierżant sztabowy Angelika Stanisz oraz aspirant Karol Kolaczek. Mundurowi zwrócili uwagę na oszustwa z wykorzystaniem legendy „na policjanta” czy „na wnuczka”. Wyjaśnili jak nie stać się ofiarami tego typu przestępstw oraz co zrobić, gdy ktoś próbuje nas oszukać.
Seniorze, nie daj się nabrać!
Stosuj codziennie listę prostych zasad, które mogą uchronić Ciebie i Twoich bliskich przed oszustwem.
- Ustal z najbliższymi hasło – klucz. Każdy z nas ma wspomnienia, o których wiedzą tylko nasi najbliżsi. Imię pierwszego psa, ulubiona piosenka dziadka Władka, kolor pierwszego samochodu. Umówcie się z rodziną/przyjaciółmi/sąsiadami na takie hasło, które znacie tylko Wy, i wszyscy je zapamiętajcie. W razie rozmowy z fałszywym „wnuczkiem” szybko zweryfikujecie, czy faktycznie jest tym, za kogo się podaje.
- Nie ufaj – sprawdzaj z kim rozmawiasz! Wyobraź sobie taką sytuację: dzwoni telefon, podnosisz słuchawkę. Osoba, z którą rozmawiasz przekonuje, że jest Twoim krewnym lub jego znajomym i informuje, że pilnie potrzebuje pieniędzy. Telefon dzwoni ponownie. Dzwoniąca nowa Osoba informuje Cię, że „jest policjantem” i przekonuje, że przed chwilą dzwonił oszust, a Ty musisz pomóc go zatrzymać. Zostajesz poinformowany, że potrzebne są pieniądze, które masz przekazać policjantowi. Co robisz? Natychmiast rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund, a jeśli masz taką możliwość zadzwoń z innego numeru na 112. Koniecznie wybierz numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
PAMIETAJ! Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem! - Nie klikaj w linki, nie odpowiadaj na nieznane SMS-y! Jeśli otrzymałeś SMS-a lub maila od nieznanego nadawcy z linkiem, nigdy w go nie klikaj. Adresy fałszywych stron od oryginałów różnią się nieraz minimalnie – możemy je przeczytać kilka razy i nie zauważymy zmian. Część tych wiadomości (linków) może być próbą wyłudzenia ważnych informacji lub zainfekowania naszego telefonu lub komputera złośliwym oprogramowaniem – wirusem. Jeśli masz wątpliwości, poradź się rodziny i znajomych.
- Nie podawaj żadnych numerów, loginów i haseł! Zapamiętaj! Żaden pracownik banku, policji, poczty, ZUS-u, Urzędu Skarbowego, ubezpieczyciel, lekarz, inkasent, gazownik czy ksiądz nigdy nie poprosi Cię o loginy, hasła czy numery PIN do konta. Nie ma takiego prawa. Koniec i kropka. To samo dotyczy rzekomych znajomych syna, córki czy wnuczka. Pamiętaj nigdy nie zapisuj loginów i haseł w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, chroń je z najwyższą starannością.
- Nowa znajomość? – super, ale bądź czujny! Na wakacjach, w sanatorium, w Domu Kultury, w kościele, w Internecie … wszędzie możemy spotkać nowych znajomych, przyjaciół czy nawet drugą połówkę. I to jest piękne! Jeśli jednak nowo poznana Osoba po kilku tygodniach znajomości prosi Cię o sporą pożyczkę, spłatę długu, pieniądze na bilet, zastanów się dwa razy, zanim powierzysz jej oszczędności życia, lub poradź się bliskich. Lubi? Kocha? To zrozumie i zaakceptuje odmowę.
- Stwórz Listę Wsparcia – kontaktów do osób, którym ufasz. Miej zawsze pod ręką, np. w domu na kartce na lodówce, numery telefonu do najbliższych Osób, którym ufasz, w tym do swojego Dzielnicowego. W razie jakichkolwiek wątpliwości to oni Ci pomogą.
- Nie wierz obcemu, że Wasza rozmowa jest poufna. Życie to nie film szpiegowski, a Ty nie jesteś tajnym agentem. Żaden urzędnik, pracownik banku, ubezpieczyciel czy policjant nigdy nie poprosi o zachowanie w tajemnicy Waszej rozmowy! To samo dotyczy rzekomych znajomych syna, córki czy wnuczka. Przeciwnie: każda prośba Nieznajomego o nieinformowanie rodziny czy bliskich o Waszej rozmowie powinna natychmiast wzbudzić Twoją czujność!
- Poznaj swojego Dzielnicowego. Telefon do swojego Dzielnicowego sprawdzisz dzięki aplikacji mobilnej Moja Komenda lub na stronach internetowych Twojej lub interesującej Cię jednostki Policji. Pamiętaj! Możesz zawsze zadzwonić do swojego Dzielnicowego i się poradzić, jeśli Twój niepokój wzbudzi podejrzany telefon bądź wizyta. Dzielnicowi nie pełnią jednak służby całodobowo. W sytuacjach nagłych lub zagrażających bezpośrednio życiu i zdrowiu należy korzystać z numeru alarmowego 112.