O bezpieczeństwie podczas ferii
Jak bezpiecznie spędzić ferie? Jakich miejsc unikać? - to niektóre z pytań, na które odpowiadał chorzowski dzielnicowy podczas spotkania z dziećmi przed zimowym wypoczynkiem. W ramach działań „Bezpieczne ferie 2019” policjant rozmawiał z najmłodszymi o bezpieczeństwie. Spotkanie było również świetną okazją do przypomnienia o zasadach obowiązujących na stokach w związku z kampanią „Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku”
Już niebawem rozpoczną się ferie w województwie śląskim, dlatego też w ramach działań „Bezpieczne Ferie 2019”, dzielnicowi z chorzowskiej jedynki rozmawiają z najmłodszymi o bezpieczeństwie. Wszystko po to, by nasze pociechy podczas ferii bezpiecznie wypoczęły, a po 2 tygodniach beztroski, całe i zdrowe wróciły do szkoły.Tematem prelekcji jest bezpieczeństwo najmłodszych podczas zabaw poza domem, jak również przestrzeganie przed niebezpieczeństwami czyhającymi na nich w domu.
O bezpieczeństwie w trakcie ferii z uczniami Szkoły Podstawowej nr 37 rozmawiał asp Dawid Lisoń, sierż. szt. Marcin Goinda i sierż. szt. Paweł Świerkot . Mundurowi informowali ich o zagrożeniach związanych z przebywaniem w pobliżu zamarzniętych zbiorników wodnych oraz na co należy zwrócić uwagę podczas organizacji kuligu i zabawy w bitwę na śnieżki, by zakończyły się one szczęśliwie. Dzieci dowiedziały się również jak zachować się w przypadku kontaktu z obcymi osobami. Ponadto dzielnicowy przypomniał im o ważnych telefonach alarmowych, z których należy korzystać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.
Wszystkim dzieciom, które podczas ferii zimowych wybierają się w góry, w ramach ogólnopolskiej kampanii „Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku”, stróże prawa opowiedzieli o zasadach obowiązujących na stoku. Przypomnieli również o obowiązku posiadania odpowiednich kasków przez dzieci, które nie ukończyły 16 lat.
Ponadto mundurowi przypomnieli, że:
- każdy narciarz powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby,
- narciarz powinien zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności oraz rodzaju, stanu trasy i warunków atmosferycznych,
- narciarz jadący powyżej musi ustalić taki tor jazdy, aby nie zagrażać temu jadącemu poniżej,
- wyprzedzać można zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie lewej lub prawej, lecz wyłącznie w takiej odległości, która nie stworzy zagrożenia dla wyprzedzającego,
- narciarz lub snowboarder korzystający z oznakowanej drogi zjazdu przy dołączeniu się do ruchu lub podejściu w górę stoku, musi spojrzeć w górę i w dół, aby upewnić się, że może to uczynić bez spowodowania zagrożenia dla siebie i innych,
- należy unikać zatrzymywania się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności,
- narciarz lub snowboarder musi podchodzić lub schodzić na nogach wyłącznie skrajem trasy,
- każdy narciarz powinien stosować się do znaków narciarskich ustawionych na trasach,
- w razie wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu powinien udzielić pomocy poszkodowanemu,
- każdy narciarz, snowboarder, obojętnie czy jest sprawcą wypadku, poszkodowanym czy świadkiem, musi w razie wypadku podać swoje dane osobowe.
Policjanci uświadomili uczniów, aby:
- wyjeżdżając na zorganizowany wypoczynek nie zabierać z domu wartościowych przedmiotów ani większej gotówki ze względu na ryzyko kradzieży,
- nie rozmawiać z nieznajomymi i nie przyjmować od nich żadnych słodyczy, napojów itp,
- nie oddalać się z miejsca wypoczynku bez wiedzy opiekuna,
Dzieciom pozostającym w domu przypomnieli o konieczności zamykania drzwi na klucz i o zakazie wpuszczania do domu osób nieznajomych. Uczulili, aby nie bawić się ogniem, prądem i wodą, a korzystając z internetu nie podawać swoich danych, nie wysyłać zdjęć i nie opowiadać nowym znajomym z sieci o zasobności rodziców. Przestrzegali, żeby w czasie zabaw na śniegu nie zjeżdżać na sankach w miejscach położonych blisko drogi lub zbiorników wodnych, nie dopinać sanek do samochodów, na łyżwach jeździć tylko na wyznaczonych lodowiskach, a jeżdżąc na nartach wybierać stoki dostosowane do własnych umiejętności.